Sentient logo

Voor het analyseren van consumentgedrag wordt veel gebruik gemaakt van onderzoeksgegevens op basis van enquêtes. De stichting Nationaal Onderzoek Multimedia biedt al jaren de meest uitgebreide onderzoeksgegevens op dit gebied in de vorm van de DoelgroepMonitor en PrintMonitor. Deze bevatten een schat aan informatie over de Nederlandse consument: leesgedrag, kijkgedrag, tijdsbesteding, interesses, winkelgedrag, eten, drinken, auto, gezinssamenstelling etcetera.

Wie dergelijke rijke gegevens wil analyseren om optimaal inzicht te krijgen in de bestaande doelgroepen is veel tijd kwijt en krijgt te maken met complexe statistische technieken. Om die reden heeft Sentient de DoelgroepDetector ontwikkeld, op basis van DataDetective. Door het gebruik van datamining technieken worden doelgroepen in kaart gebracht en krijgt de gebruiker meer inzicht in potentiële klanten. Tegelijk is het mogelijk om elke doelgroep vanuit verschillende perspectieven onder de loep te nemen en nauwkeurig te bepalen wat deze groep precies kenmerkt.

Belangrijkste kenmerken

DoelgroepDetector is eenvoudig in gebruik en biedt, naast de bekende standaard statistiek, vijf unieke functies:

  • Profilering – vind de meest typerende eigenschappen van een doelgroep in duizenden kenmerken met één druk op de knop.
  • Visuele segmentatie – Deze unieke techniek verdeelt een groep consumenten in deelgroepen op basis van overeenkomsten.
  • Fuzzy matching – Doelgroepen kunnen worden gedefinieerd met diverse krachtige selectiemethodes waaronder zogenaamde fuzzy matching. Daarmee is het mogelijk om op basis van een ideaal profiel een groep te selecteren die daaraan het meest voldoet.
  • GIS – Het is mogelijk om eenvoudig de geografische verdeling van een doelgroep weer te geven op de kaart van Nederland.
  • Beslisbomen – Om een doelgroep beter te begrijpen kan de functie beslisbomen worden gebruikt om de combinaties van factoren te vinden die samenhangen met een bepaalde eigenschap, bijvoorbeeld het gebruik van een specifiek product.

Meer informatie

Kijk op de speciale DoelgroepDetector website of zie meer informatie(rechts) voor onder meer demonstratievideo’s. Sentient organiseert regelmatig seminars waar u ter plekke ervaring kunt opdoen met DoelgroepDetector. Het is ook mogelijk om een free trial versie van het product te krijgen, waarmee u het pakket 30 dagen lang zonder beperkingen (maar wel op gedateerde NOM gegevens) kunt uitproberen.

Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.