Sentient logo

Door het sterk groeiende productaanbod en vooral door toenemende individualisering is het steeds moeilijker om grip te krijgen op de smaak van de consument. De Sentient Recommender duikt diep in de smaak van een persoon door zijn of haar keuzes te analyseren, om vervolgens de producten aan te raden die het beste bij de persoonlijke voorkeur aansluiten. Recommender baseert het inzicht in deze voorkeur op gegevens uit een database van keuzegedrag van vele personen. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om de uitleengeschiedenis van een bibliotheek.

De Sentient Recommender wordt onder meer toegepast in Muziekadvies van de Centrale Discotheek en in Romanadvies van de openbare bibliotheken. Via beide diensten hebben vele duizenden boek- en muziekliefhebbers al advies op maat gekregen.

Intelligente interpretatie van smaak

Een conventioneel productadvies is gebaseerd op historische uitleen- en verkoopgegevens. “Klanten die dit boek hebben geleend, hebben ook deze titels bekeken”. De Sentient Recommender gaat verder door de persoonlijke smaak te interpreteren aan de hand van de unieke combinatie van voorkeuren. Daarbij speelt de algemene populariteit van keuzes een rol. Sommige keuzes worden immers gemaakt omdat ze meer voor hand liggen dan dat ze op werkelijke persoonlijke voorkeur zijn gebaseerd. Wanneer iemand bijvoorbeeld kiest voor Madonna, U2 en Beth Hart, is vooral de keuze voor Beth Hart interessant, juist omdat deze minder voor de hand ligt. Daarom zegt deze keuze meer over de persoonlijke smaak dan de veel populairdere Madonna en U2, die door vrijwel iedereen zouden worden genoemd. Recommender kijkt vooral naar die specifieke keuzes bij het interpreteren van de persoonlijke smaak.

Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.